My husband and i in Penang.

My husband and i in Penang.

My eldest son Kow Ren Yi and his girl friend in Pulau Jerejak

My eldest son Kow Ren Yi and his girl friend in Pulau Jerejak

My second son Kow Jun Yi in MMA moscow

My second son Kow Jun Yi in MMA moscow

With my nephew at the site of prison, Pulau Jerejak.

With my nephew at the site of prison, Pulau Jerejak.

My dog Lucky

My dog Lucky

My family in Redbox

My family in Redbox

Sunset View in Kg. Kuantan

Sunset View in Kg. Kuantan

About Me

My photo
place of birth: Thailand. place of growth: Penang. place of education: Penang, KL. place of teaching: Jenjarom,Teluk Intan,Bagan Datoh,Selekoh,Sg.Suli.

Lucky

Lucky
My husband and i adopted him at the road side on merdeka day 2008 when he was about 2-3 months old. He is one of my family member now. In and out my house as he wish to. He really enjoy sleeping on the swing. Makan angin with my husband in the motorcycle. and sometimes in the car. He loves biscuits and bread. He also likes to take away our shoes to every corner of the house. Naughty boy.

Sleep on the swing

Sleep on the swing

Relax

Relax

Afternoon nap

Afternoon nap

Enjoy

Enjoy

Allert

Allert

Nothing much

Nothing much

Evening walk

Evening walk

Take a rest under the sofa

Take a rest under the sofa

Monday, March 15, 2010

Teknologi Maklumat

Sejarah Teknologi Maklumat
Istilah "teknologi maklumat" muncul pada sekitar dekad 1970-an. Bagaimanapun, konsepnya yang asas boleh dikesani jauh lebih lama lagi. Pada sepanjang abad ke-20, pihak tentera telah berikat dengan berbagai-bagai industri untuk membangunkan elektronik, komputer, dan teori maklumat. Secara sejarah, pihak tentera telah mendorong penyelidikan-penyelidikan tersebut dengan memotivasi dan membiayai inovasi dalam bidang penjenteraan dan pengkomputan.

Komputer komersil yang pertama ialah UNIVAC I yang direka bentuk oleh J. Presper Eckert dan John Mauchly untuk Biro Banci Amerika Syarikat. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981. Sejak dari masa itu, empat generasi komputer telah berkembang, dengan setiap generasi melambangkan satu langkah yang dicirikan oleh perkakasan yang semakin kecil dan berupaya. Generasi pertama menggunakan tiub vakum, dengan generasi-generasi kedua dan ketiga masing-masing menggunakan transistor dan litar bersepadu. Generasi keempat, iaitu generasi terkini, menggunakan sistem-sistem yang lebih rumit seperti penyepaduan skala sangat besar (VLSI).

Teknologi Maklumat Pada Hari Ini

Pada hari ini, istilah teknologi maklumat telah diperluas untuk merangkumi banyak aspek pengkomputan dan teknologi, dengan istilah ini lebih dapat dikenal, berbanding dengan dahulu. Payung teknologi maklumat adalah amat besar, dan meliputi banyak bidang.

Ahli-ahi profesional melakukan berbagai-bagai tugas yang berbeza-beza dari pemasangan perisian penggunaan sehingga perekaan bentuk rangkaian komputer dan pangkalan data maklumat. Sebilangan tugas yang dilakukan oleh mereka adalah seperti yang berikut:

* Pengurusan data
* Pengurusan sistem
* Perangkaian komputer
* Perekaan bentuk perisian
* Perekaan bentuk sistem pangkalan data
* Sistem maklumat pengurusan (MIS)


Sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Teknologi_maklumat

2 comments:

  1. choo, your LUCKY is really very lucky to have both of you. It looks very cute n lovely... but one thing is that u have to look for your kasut every now n than loh!

    ReplyDelete
  2. Teknologi Maklumat yang pada asalnya digunakan di bidang tentera telah diperkembangakan di bidang komersil dan kini diperluaskan ke bidang pendidikan.

    ReplyDelete